Główna Biznes Sekret udanej prezentacji multimedialnej? Znajomość audytorium. Jak poznać publiczność, by odnieść sukces podczas wystąpienia

Sekret udanej prezentacji multimedialnej? Znajomość audytorium. Jak poznać publiczność, by odnieść sukces podczas wystąpienia

by admin

O tworzeniu prezentacji multimedialnych napisano już wiele poradników. W większości przypadków koncentrują się one na wizualnych aspektach pokazu slajdów, pobieżnie traktując lub zupełnie pomijając kwestie związane ze znajomością publiczności. Tymczasem wnikliwe poznanie audytorium to jeden z sekretów udanej prezentacji multimedialnej, który już na starcie daje Ci przewagę.

Jak poznać publiczność? Analiza audytorium w prezentacji multimedialnej

Znajomość audytorium pozwala nie tylko dobrać odpowiednie środki stylistyczne, ale również stworzyć atrakcyjną prezentację multimedialną, która jest spójna i graficznie dopasowana do specyfiki odbiorców. Przekłada się więc bezpośrednio na sukces wystąpienia. Wykonaj ją, jeszcze zanim przystąpisz do tworzenia pokazu slajdów, a praca nad nim będzie łatwiejsza.

Analiza audytorium uwzględnia sześć płaszczyzn.

1.      Analiza demograficzna

Obejmuje takie aspekty jak: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zawód i zarobki. Ułatwia dostosowanie sposobu komunikacji, treści i środków wyrazu zastosowanych w prezentacji multimedialnej do specyfiki odbiorców. Jeśli nie masz pewności, co przypadnie do gustu słuchaczom, postaw na prostotę i minimalizm.

2.      Analiza psychologiczna

Koncentruje się na najważniejszych wartościach odbiorców, ich poglądach i postawach, jakie reprezentują w codziennym życiu. Jeśli je poznasz, łatwiej Ci będzie dotrzeć do słuchaczy z przekazem i stworzyć opowieść, z którą się utożsamiają.

3.      Stosunek do prelegenta

Analizuje to, jaką wiedzę o prelegencie, mogą mieć odbiorcy i co o nim sądzą – czy go znają, czy uważają za eksperta w danej dziedzinie. Jeśli jesteś autorytetem dla słuchaczy, już na starcie masz przewagę. Niestety, może się ona szybko ulotnić, jeśli nie wzbudzisz zaufania audytorium. Dlatego daj się polubić. Dostosuj ubiór do okazji, często się uśmiechaj się i na wstępie opowiedz coś o sobie. Dzięki temu zyskasz sympatię słuchaczy, która przełoży się na szacunek i zaufanie.

4.      Stosunek do tematu

Na tym etapie analizujesz, czy omawiany temat jest ważny dla odbiorców i aktualny. Jeśli podejmowana w ramach wystąpienia problematyka jest mało istotna, znana audytorium lub opiera się na historycznych danych, nie oznacza to, że stoisz na straconej pozycji. Musisz jednak włożyć więcej wysiłku, aby zainteresować odbiorców. Co możesz zrobić?

Przede wszystkim wskaż odbiorcom, że to, co chcesz przekazać, jest jedyne w swoim rodzaju. Zastanów się, jak możesz ująć temat inaczej. Zmień perspektywę. Zamiast teorii wybierz case study, który wskaże, jak wygląda wdrażanie omawianych założeń w praktyce. Ponadto zadbaj o to, aby prezentacja multimedialna była zróżnicowana pod względem środków wyrazu. Korzystaj ze zdjęć, wykresów, infografik i materiałów wideo. Urozmaicą one wystąpienie.

5.      Jednorodność lub różnorodność odbiorców

Pozwala ustalić, czy odbiorcy są do siebie podobni i pod jakimi względami, a jeśli się różnią, to w czym te różnice się przejawiają. Ułatwia to dostosowanie wystąpienia do słuchaczy. Jeśli grono Twoich odbiorców jest bardzo zróżnicowane, skup się na najczęściej pojawiających się podobieństwach. Lepiej trafić z przekazem do kilku odbiorców niż do żadnego.

6.      Stan psychiczny audytorium

Zastanów się, czy w momencie Twojego wystąpienia odbiorcy będą zainteresowani i zrelaksowani, czy raczej zmęczeni lub w pośpiechu. Dostosuj treść i środki wyrazu zastosowane w prezentacji multimedialnej do spodziewanego stanu psychicznego słuchaczy. Formułuj proste zdania i wystrzegaj się specjalistycznego języka.

Pamiętaj, nawet jeśli na wstępie słuchacze są wypoczęci i zainteresowanie omawianą tematyką, wraz z postępem wystąpienia ich koncentracja będzie spadać. Dlatego zaplanuj przerwy, najlepiej takie, które będą angażować odbiorców, np. oparte na grywalizacji.

Analiza publiczności da Ci szereg istotnych informacji, które ułatwią zaprojektowanie atrakcyjnego i zapadającego w pamięć pokazu slajdów. Dlatego zarezerwuj sobie na nią czas i wykonaj ją wnikliwie. Jeśli nie masz wolnych mocy przerobowych, stworzenie prezentacji multimedialnej zleć specjalistom. Oszczędzisz w ten sposób czas i zyskasz prezentację multimedialną, która będzie realizować założone cele.

źródło: TworzeniePrezentacji.pl

Podobne artykuły